Сталінська індустріалізація України (10 клас)
Урок-аукціон
Мета: визначити передумови і причини переходу до форсованої
індустріалізації в Україні, розкрити їхню суть, особливості та шляхи втілення
в життя і проаналізувати результати перших п'ятирічок.
Розвивати
логічне мислення, вміння аналізувати історичні події, факти, робити висновки
та узагальнення, орієнтуватися в ситуації, що склалася на уроці.
Виховувати в
учнів політичне розуміння ситуації та повагу до історії своєї Батьківщини.
Тип уроку: закріплення знань, умінь
і навичок.
Форма уроку: аукціон.
Обладнання: карта "СРСР у 20-30
рр.", реквізити, необхідні для аукціону, аркуш для виставлення балів,
"лоти".
Підготовка
до уроку. Чотири учні (купці) готують "лоти", один учень готує
аудиторію для обліку, клас ділять на 4 групи - "акціонерні
товариства", які обирають свого "президента".
"Президенти" мають перелік питань до уроку і список відповідної літератури,
документів. Кожне "акціонерне товариство" готує свою емблему і гасло.
Підготовка
класу. Посередині стіл, за яким будуть сидіти "купці", перед кожним
таблиця з прізвищем. Збоку за столом сидять "банкіри", їх може бути
один, два і більше, перед ними аркуші паперу і висить таблиця для підведення
підсумків. З другого боку трибуна, за нею стоїть учитель-ведучий. На столі
гонг, дерев'яний молоток та секундомір.
Решта столів
розташовані півколом, поділені на сектори, тобто чотири "акціонерні
товариства". Окремо на стільцях сидять "президенти".
Основні поняття і терміни: індустріалізація, над
індустріалізація, п’ятирічний план, директивне планування.
Основні дати: 1925 р. – ХІУ з’їзд ВКП(б),
прийняття рішення про індустріалізацію; 1928/29 – 1932 рр. – перша п’ятирічка, 1929
р. – рік «великого перелому», 1933 – 1937 рр. – друга п’ятирічка, 1935 р. –
початок стаханівського руху, 1938 – 1942 рр. – третя п’ятирічка.
Хід уроку
I. Вступне слово вчителя.
Розпочинаємо урок-аукціон на тему
"Сталінська індустріалізація України". Зараз я представлю вам учасників
"аукціону": "купці" (вчитель називає кожного), "банкіри",
"президенти". "Акціонерні товариства" продемонструють свою
готовність до "аукціону".
(АТ представляють свої
емблеми і гасла)
АТ (1) емблема "Серп і
молот",
гасло: "Вперед до
перемоги".
АТ (2) емблема "Турбіна
Дніпрогесу",
гасло: "Ми наш, ми новий
побудуємо світ".
АТ (3) емблема "Потяг",
гасло: "Лети вперед, наш
потяг".
АТ (4) емблема "Зірка на
фоні фабрики",
гасло: "П'ятирічку
достроково!"
Усі готові
до проведення "аукціону".
(Оцінювання відповідей АТ
роблять "купці". За кожен лот вони вистав- ляють окремий бал, після кожного лоту
свої бали віддають "банкірам", які виводять середній бал і записують
його у зведену таблицю) .
II. Початок
"аукціону". (Учитель-ведучий ударяє в гонг.)
Ми
розпочинаємо "аукціон". Слово надаємо першому "купцеві".
Зараз ми перевіримо АТ на "платоспроможність".
("Купець" встає
і повільно та виразно читає питання, на які треба дати відповідь
"так" чи "ні". На відповідь "так" учні піднімають
руки, на відповідь "ні" - не піднімають. Усі "купці"
оцінюють відповіді.)
"Купець".
Зараз я
перевірю вашу "платоспроможність". Слухайте уважно і відповідайте.
"Президентів" прошу пересісти до сусідніх АТ. Вони будуть допомагати
мені обліковувати відповіді.
Лот № 1
1. Перший п'ятирічний план був
розроблений в "оптимальному" варіанті. (Так.)
2. Керівником держави у цей час був Ленін. (Ні.)
3. Статтю "Як організувати змагання"
написав Сталін. (Ні.)
4. З осені 1928 р. у містах було введено
карткову систему. (Так.)
5. Підприємство, а не проект
стало головною ланкою управління. (Так.)
6. Темпи розвитку промисловості за роки першої
п'ятирічки зменшилися з 29,7% до 5%. (Так.)
7. Досягнення п'ятирічок у цифрах широко
висвітлювалися у пресі. (Ні.)
8. Ініціатором нового виду змагання став
Стаханов. (Так.)
9. До війни у державі було виконано три
п'ятирічки. (Ні.)
10. Виконання другої п'ятирічки у відсотках
становило 70-77%. (Так.) ("Президенти" підраховують правильні
відповіді, виставляють бали "купцям" і передають
"банкірам".)
Учитель. (Ударяє молотком.) Лот №1 продано. Найбільш "платоспро- можний"
і може купити його (оголошується АТ-переможець). А зараз свій товар
"продає" другий "купець".
(Знову удар молотком.)
"Купець" називає
стартову ціну і представляє свій товар.
"Купець". Ось перед вами товар.
Розгляньте його і купуйте. Ви бачите загальний вигляд товару (вивішується
таблиця), а кожному з вас я даю зразки. Час обмежений - 5 хвилин.
Відповіді прошу передати мені.
Лот № 2
1. Завдання. Як радянське керівництво доводило
"виконання" і "перевиконання" планів перших п'ятирічок?
2. Завдання. Які економічні
суперечності сформувалися у ході перших п'ятирічок?
3. Завдання. У чому полягає
авантюристичний характер сталінських директив щодо економічного розвитку?
4. Завдання.
Чим
можна пояснити виникнення і поширення змагань у різних сферах за роки
п'ятирічок?
(Бали виставляє другий
"покупець" і передає їх "банкірові".)
Через 5 хвилин удар молотка
сповістить про час відповіді. (Після кожної відповіді звучить удар молотком.
Бали виставляються у таблицю.)
Учитель.
"Товар" придбано АТ (називає переможця). Свій
"товар" показує нам третій "купець".
"Купець".
Я даю
вам зразки свого "товару", а ви маєте 5 хвилин, щоб переглянути і
"купити" його.
Учитель. (Удар молотком.) Торги почалися.
Лото № 3
Завдання з хронології, де треба
вставити відповідні дати, виправити помилки.
1. Завдання. План третьої п'ятирічки, розрахований на
(1938-1942 рр.), був прийнятий (XVII з'їздом ВКП(б)), який відбувся у (квітні 1939 р.).
2. Завдання. "Директиви
по складанню другого п'ятирічного плану..." прийшли у лютому 1933 р. (XVII конференція ВКП(б)), (XII) з'їзд КП(б)У (у січні
1934 р.) схвалив тези і накреслив перспективу розвитку.
3. Завдання. Поштовхом до змагання
послугувала публікація (20 січня 1928 р.) у газеті "Правда" статті
Леніна "Як організувати змагання", і керівництво шахт 31 січня
(1928) року підписало першу господарсько-політичну угоду про змагання.
4. Завдання. У (1932) р. Орджонікідзе
на (XVIII конференції ВКП(б)) повідомив про запланований на (1933
р.) приріст промислової продукції (36%), а (1 лютого) було заборонено друкувати
у пресі будь-які цифри.
(Картки з відповідями
збирає третій "купець" і перевіряє, передає "банкірові", а
той виставляє бали в зведену таблицю. Поки перевіряють, клас працює далі.)
Учитель. Четвертий
"купець" приготував нам сюрприз (удар у гонг).
"Купець". Ось перед вами
"чорна скринька". У ній щось заховане. Ви маєте 3 хвилини, щоб
відгадати, що у скриньці знаходиться, і купити товар. Щоб вам було легше, я
прочитаю текст, що стосується цього товару.
("Купець"
зачитує уривок з підручника на ст. 231-232 "Життєвий рівень народу".
У скриньці лежить картка на хліб.)
Учитель. (Удар молотком.) "Торги"
почалися. Перший, хто вгадає, одержить 8 балів.
Учитель. (Ударяє в гонг.) Наш "аукціон"
закінчився. Всі товари продані. На таблиці ми бачимо
"платоспроможність" наступних АТ.
(Далі вчитель за активну
участь на уроці виставляє бали "купцям", "банкірам" і
"членам АТ" та дякує учням за цікавий урок.)
Учитель. Давайте
ж визначемо наслідки індустріалізації.
1. Економічні:
- перекачування коштів із села в місто;
- ліквідація куркульства;
- одержавлення сільськогосподарського
виробництва;
- ліквідація «аграрного перенасичення».
2. Соціальні: - відволікання величезних коштів від розвитку
сільськогоспо- дарського виробництва;
- укріплення соціальної бази сталінської
диктатури;
- відчуження селян від власності й
результатів праці, ліквідація економічних стимулів розвитку виробництва;
- масова втеча селян із місць проживання,
дефіцит робочої сили на селі.
3. Позитивні: - досягнення економічної незалежності;
- перетворення СРСР на могутню
індустріально-аграрну державу;
- укріплення обороноздатності країни,
створення могутнього ВПК;
- підведення технічної бази під сільське
господарство;
-
розвиток нових галузей промисловості, будівництво нових фабрик і
заводів.
4. Негативні: - створення замкнутої економіки, яка забезпечує
сама себе;
- створення можливостей для здійснення
сталінського воєнно-політичного керівництва;
- зменшення розвитку виробництва предметів
споживання;
- формування політики суцільної
колективізації;
- стимулювання екстенсивного розвитку економіки.
Домашнє завдання. Підготувати
узагальнювальну характеристику розвитку економіки України напередодні Другої
світової війни.
Немає коментарів:
Дописати коментар